Wat als ? (Anthony Van Dyck/Cornelis Schut)
Anthony van Dyck laat als portretschilder één ‘spoor’ in de sacristie van de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal: tussen de Antwerpse bisschoppen zit Joannes Malderus ofte Jan van Malderen (+ 1633), maar het is een kopie tussen talrijke andere; een betere versie zie je uit de collectie van het KMSKA als bruikleen in het Snijders&Rockoxhuis.
https://kmska.be/nl/meesterwerk/joannes-malderus-bisschop-van-antwerpen
Daarmee zouden we onze toeren hier afronden, één keer stellen we in dit programma de vraag: “Wat Als?”
Eerst de feiten: rond de jaarwisseling 1640-1641 is Van Dyck in Antwerpen, een stapje tussen Parijs en Londen. Hij krijgt een opdracht van het schuttersgilde van de Jonge Voetboog om voor hun altaar in de Kathedraal een ‘Marteldood van de heilige Joris’ te schilderen, met een vooropgesteld honorarium van 2000 gulden; zo’n som verdien je op het hoogtepunt van je loopbaan. Er bestaan tenminste twee voorbereidende olieverfschetsen, maar … Anthony is daarna nog eenmaal in onze stad – hij overlijdt einde 1641.
Het wordt Cornelis Schut die het schilderij realiseert, vandaag in het KMSKA, een monumentaal werk qua afmetingen en met donkere dramatische kleuren van boven tot onder.
https://kmska.be/nl/meesterwerk/onthoofding-van-de-heilige-joris
En nu: Wat Als? Het bedoelde altaar zou zich bevonden hebben in de noordelijke kruisbeuk. Kan je je voorstellen dat daar een Van Dyck zou hangen (in plaats van de ‘Kruisafneming’)? Wat een mooi evenwicht tussen meester en begaafde leerling, zelf een meester!
We laten je bij ons uiteengaan de hedendaagse compositie horen door Arvo Pärt (2001) op de Latijnse tekst van de Lofzang van Simeon ‘Nunc dimittis’:
Bron: ‘nunc dimitis’ by arvo pärt live at flagey | arvo pärt weekend (7:00 min) (28 Jan. 2018)
Estonian Philharmonic Chamber Choir live at Flagey
We wensen je in alle levensomstandigheden véél LICHT, ook innerlijke verlichting.
Reageer op ons wandelprogramma met bedenkingen, waardering of verbeteringen: .