Jacques Jordaens: Hoofdstudie van een oude vrouw

In Snijders&Rockoxhuis (kamer 7-8 Keuken)

Volgens een legende is dit de wasvrouw van Rubens: met software voor gelaatsherkenning zouden we de oefening kunnen maken verschillende portretten van deze vrouw tot in de puntjes te vergelijken.

Volgens een bron uit 1693 is dit de wasvrouw van Rubens, zoals geschilderd door Jordaens: met software voor gelaatsherkenning zouden we de oefening kunnen maken verschillende portretten van deze vrouw tot in de puntjes te vergelijken.

Het informatiebordje zal je leren dat dit met olieverf op papier gemaakt is, dan gekleefd op paneel, zo kan het niet de bedoeling gehad hebben van een afgewerkt product. Misschien krijg je een tentoonstelling of goed opgebouwde museumzaal de kans … het naast het werk waarin deze kop samen met andere tevoorschijn komt.

Alle professionals maakten heel wat tekeningen als voorstudies; zo leert zelfs één studie je al heel wat over het productieproces dat in de schaduw voorafgaat aan de meesterwerken. Kleine werken zoals dit bieden je misschien zelfs meer genoegen om met de meester kennis te maken.

Hier valt het volle maar zachte licht, denk aan kaarsen, op het aangezicht in driekwart, de huidtint licht warm op door een zacht contrast met het hoofdkapje en snel geschilderde witte kleed. Dat laatste reflecteert het licht op de hals en rand van de blozende wang. Elke gelaatsrimpel krijgt zijn eigen ronding die door de scherpe rand van het textiel samen met de netjes gekamde haren een lichtkrans krijgt.

Een klein donker boogje legt de oogkas en de neusvleugel dieper in het gegroefde gezicht.

Algemeen zal de kunstgeschiedenis bij Jordaens dat volkse karakter van vele werken beklemtonen. Hij gebruikt het zowel in de mythologische werken als in de familietaferelen, waardoor die laatste dichter bij ons hedendaags gevoel aansluiting vinden.

Ga even terug naar de doorgang tussen Waschhuys en Keucken.


 

Scroll naar boven